top of page
pozadi.jpg
Kotva 1

Jak vzniká socha

 

Výroba mých plastik je sehranou týmovou prací, která klade nároky na tvořivý a nadšený přístup všech zúčastněných. Kromě našeho stálého malého pracovního kolektivu spolupracujeme s řadou dalších profesí podle toho jak to vyžaduje výtvarný záměr každé jednotlivé realizace.

1. VÝTVARNÝ NÁVRH

 

Mé plastiky vznikají převážně jako projekt na zakázku. To znamená, že na počátku tvůrčího procesu je setkání a povídání s investorem, prohlídka uvažovaného místa a pak přemýšlení nad tím, jak zadání „uchopit po svém.“ Výsledkem této etapy je výtvarný návrh, který předkládám zadavateli.

2. HLINĚNÝ MODEL, 3D SKENOVÁNÍ, POUŽITÍ DAT K PŘÍPRAVĚ VNITŘNÍHO MODELU

 

Následuje modelování plastiky ve zmenšeném měřítku. Z něj se po dokončení sejmou data ručním 3D skenerem. Získaná data slouží k přípravě šablon pro výrobu vnitřního opěrného modelu plastiky v reálné velikosti.

3. VÝROBA VNITŘNÍHO POLYSTYRENOVÉHO MODELU

 

Následuje modelování plastiky ve zmenšeném měřítku. Z něj se po dokončení sejmou data ručním 3D skenerem. Získaná data slouží k přípravě šablon pro výrobu vnitřního opěrného modelu plastiky v reálné velikosti.

4. ARMOVÁNÍ A BETONOVÁNÍ

V této fázi procesu výroby se opíráme dlouhodobě o konzultace s odborníky z dalších profesí - posouzení statiy, technologie betonování, výběr spojovacích materiálů atd.

5. NANÁŠENÍ HLÍNY, MODELOVÁNÍ

V tomto a následujících krocích znova přichází na řadu tradiční způsob sochařské a řemeslné práce. Na opěrný model se nanese co možná pravidelná vrstva hlíny, kterou opracuji sochařským způsobem do finální podoby. Musí se modelovat poměrně rychle, aby hlína v tak velkém objemu vysychala rovnoměrně a nezačala praskat.

6. ROZŘEZÁNÍ PLASTIKY NA KUSY

Následuje rozřezání keramické plastiky na menší díly. Spára není jen nutným technologickým prvkem, ale je i zajímavým charakteristickým výrazovým prostředkem, který v některých případech kombinuji s použitím mozaiky.

7. SUŠENÍ, GLAZOVÁNÍ, VYPALOVÁNÍ V KERAMICKÉ PECI

Díly vzniklé rozřezáním plastiky je třeba pečlivě zdokumentovat, označit čísly a značkami, aby bylo možné dát při tom množství dílů znova správně dohromady. Také každou zvlášť začistíme a všechny stejně rovnoměrně vysušíme v sušící peci a následně vypalujeme na vysoký výpal v elektrické peci. Vypálené kusy glazuji barevnými glazurami a putují znova do pece.

8. KOMPLETACE SOCHY - LEPENÍ A SPÁROVÁNÍ

Přichází na řadu "zedničina". Barevné kachle se lepí na betonový podklad.

9. VÝROBA BRONZOVÝCH ČÁSTÍ

Vzhledem k tomu, že většina plastik je určena do volně přístupného veřejného prostoru, vzniká požadavek maximální odolnosti proti různým způsobům použití. Využití bronzových částí umožňuje nejen další výrazové možnosti, ale pomáhají i uchránit detaily sochy, které jsou náchylnější ke zničení.

10. DOPRAVA A INSTALACE NA MÍSTĚ URČENÍ

Hotové plastiky se nakládají, transportují a instalují na místě pomocí manipulační techniky podle předem sestaveného a všemi zúčastněnými stranami dohodnutého plánu.
Slavnostní předání bývá "třešničkou na dortu" několikaměsíčního snažení.

pozadi.jpg
bottom of page